Principy sos-OF
logo sos-OF
Sdružení pro občanskou společnost - Otevřené fórum
postmaster [ zavináč ] sos-of.cz
Virtuální politické sdružení (stolní společnost) pro ty, kteří vyznávají stejné principy.
Navazuje na ideály Občanského fóra a prvních deseti let Strany pro otevřenou společnost.
Nepřehlédněte!
Blogy a weby členů a příznivců
Další nabídka
Vyhledávání

Vyhledat text

Informace
Technická správa webu: postmaster [zavináč] sos-of.cz
Softwarová podpora: Cabalsoft

(c) Copyright Jiří Lukáš, 2001-2005

TOPlist

František Nerad napsal

Komunální volby střežené „z Prahy“

Vrací se nám demokratický centralismus? Před komunálními volbami to vypadá, že ano.

     Demokratický centralismus – mnozí si pamatujeme dobu, kdy byly v rámci tohoto principu sestavovány „jednotné kandidátky Národní fronty“ na každé radnici. Aby ÚV tehdy vedoucí Strany neztratilo kontrolu nad státem a někde se jim nenakazila radnice jinými názory, museli vědět o každém kandidátovi, musel být schválen ÚV. Protože komunistům bylo hloupé přiznat že všechno kontrolují, vytvořili si na kontrolu berličku – Národní frontu - do které nahnali všechny politické strany a společenské organizace. V zákoně č. 54/1971 Sb. o volbách do národních výborů to vypadalo takto:
Základní ustanovení - § 1
    Pracující lid volí za poslance národních výborů občany oddané věci socialismu, politicky i odborně vyspělé s vysokými morálními vlastnostmi, schopné zabezpečovat úkoly České národní rady a organizovat a sjednocovat tvůrčí síly pracujících v úsilí o všestranný rozvoj socialistické společnosti.
Navrhování kandidátů - § 24
   Kandidáti pro volby do národních výborů v České socialistické republice jsou kandidáty Národní fronty.
   (2) Kandidáty navrhují Komunistická strana Československa a jiné politické strany a společenské organizace sdružené v Národní frontě.
Registrace kandidátů - § 25
   (1) Příslušný orgán Národní fronty provede z navržených kandidátů výběr a přihlásí je k registraci. Přihlášky k registraci se podávají příslušné obvodní volební komisi nejpozději 30 dnů přede dnem volby
.
     Těmito ustanoveními bylo zaručeno, že budou vybráni ti, kteří tam mají být a nenastanou potíže. V roce 1989 byly tyto principy zrušeny a nahrazeny možností, aby na radnici kandidoval kdo chce a radnice řídili ti, kterým důvěřují lidé v obci a ne ti, kterým důvěřují jen někde jinde. Dne 15.8. 2006 do 16,00 hodin musejí být na příslušná místa pro registraci předány kandidátní listiny zájemců o práci na všech radnicích v ČR v letošních podzimních komunálních volbách. Mechanizmy tvorby kandidátek jsou různé, ale na některých lidech a politických stranách je poměrně dost vidět, že jim hodně chybí princip demokratického centralismu, kdy se o lidech na všech radnicích rozhodovalo v Praze. Je pro mne nepochopitelné, jak mohou některé politické strany vytvořit mechanizmus, kdy jim kandidátku podepisuje předseda v Praze a rozhoduje o ní nějaký „ÚV“.
     Přitom znění volebního zákona dnes je podstatně jednodušší v principech tvorby kandidátky, než bylo to komunistické, nicméně některým dnešním předsedům politických stran se zdá, že nebudou mít svoji „Stranu“ pod kontrolou, pokud nebudou znát všechny kandidáty za svoji stranu v každé dědině. Zákon 491/2001 Sb., který je dnes platný pro volby do zastupitelstev obcí upravuje pouze to, kdo smí kandidovat a co k tomu potřebuje. Důležité je, že zmizel důvod konání voleb, který uváděl starý zákon v § 1 na základě Ústavy a v ní zakotvené vedoucí úlohy Strany. Prostě volby se konají jednou za čtyři roky a tečka.
§ 21 Kandidátní listiny
   (1) Kandidátní listiny pro volby do zastupitelstva obce mohou podávat volební strany. Každá volební strana může podat pro volby do téhož zastupitelstva obce pouze 1 kandidátní listinu; volí-li se do téhož zastupitelstva obce ve dvou nebo více volebních obvodech, může volební strana podat kandidátní listinu v každém volebním obvodě.
   (4) Tvoří-li volební stranu nezávislý kandidát nebo sdružení nezávislých kandidátů, připojí volební strana ke kandidátní listině petici podepsanou voliči podporujícími její kandidaturu. V záhlaví petice a na každé její další straně musí být uveden název volební strany, název zastupitelstva obce, do kterého volební strana kandiduje, a rok konání voleb. Vedle podpisu voliče musí být uvedeno jeho jméno, příjmení, datum narození a místo, kde je přihlášen k trvalému pobytu, jinak tento hlas pro podporu volební strany nelze započítat. Nezapočítávají se také podpisy kandidátů samých. Potřebný počet podpisů voličů je stanoven v příloze k tomuto zákonu; číslo vypočtené podle přílohy se zaokrouhluje na celé číslo směrem nahoru. Potřebný počet podpisů na peticích uveřejní registrační úřad na úřední desce nejpozději 85 dnů přede dnem voleb.
§ 22 (1) Kandidátní listina obsahuje
a) název zastupitelstva obce,
b) označení volebního obvodu, jsou-li volební obvody vytvořeny,
c) název volební strany a označení, o jaký typ volební strany podle § 20 odst. 1 jde, s uvedením názvu politických stran a politických hnutí,
d) jména a příjmení kandidátů, jejich věk a povolání, část obce, nečlení-li se obec na části, obec, kde jsou přihlášeni k trvalému pobytu, název politické strany nebo politického hnutí, jehož jsou členy, nebo údaj, že nejsou členy žádné politické strany nebo politického hnutí (dále jen „bez politické příslušnosti”),
e) pořadí na kandidátní listině vyjádřené pomocí arabského čísla,
f) jméno a příjmení zmocněnce volební strany a jeho náhradníka s uvedením místa, kde jsou přihlášeni k trvalému pobytu, není-li volební stranou nezávislý kandidát,
g) jde-li o koalici, název politické strany nebo politického hnutí, které kandidáta navrhlo,
h) jde-li o sdružení politických stran nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů, označení politické strany nebo politického hnutí, které kandidáta navrhlo, nebo označení, že jde o nezávislého kandidáta,
i) podpis zmocněnce volební strany; u nezávislého kandidáta podpis kandidáta; podává-li kandidátní listinu politická strana, politické hnutí nebo jejich koalice anebo sdružení politických stran nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů, jméno a příjmení, označení funkce a podpis osoby oprávněné jednat jejich jménem, popřípadě jménem organizační jednotky, je-li ustavena.15)
     Přes tyto poměrně jednoznačné formulace odpovědností a principů voleb si některé strany vykládají tento zákon, mírně řečeno postaru a tak se svážejí kandidátky „do Prahy“ k podpisům, které určuje písmeno i) § 22 zákona 491/2001 Sb. jako kdyby krajští předsedové, nebo předsedové základních organizací strany byli nesvéprávní a jejich podpis neplatil.
     Od listopadu 1989 již máme páté volby do zastupitelstev obcí a měst a bylo by nasnadě se domnívat, že již máme jisté návyky a měli bychom si začít zvykat na svoji vlastní zodpovědnost, založenou na principech subsidiarity, který nám do Česka vnucuje Evropská unie a ne vzpomínat na dobu, kdy stranická linie vedla z jedné budovy na nábřeží Vltavy nad „husákovým tichem“ až do každé uliční organizace i v té nejzapadlejší vesnici. Na náměstích v listopadu 1989 znělo velmi nahlas volání lidí po svobodných volbách. Jak si ale lidé představují svobodné volby? Na komunální úrovni zvláště. Zvolit si na radnici toho, kdo je ve obci nejlepší kterého jsme si na kandidátku vybrali? Nebo jít pouze svobodně zvolit na radnici člověka, kterého jim schválili někde v Praze?
     Nelze při té příležitosti nevzpomenout na letošní Parlamentní volby, které vlastně dodnes ještě neskončily a tak velkým „kamenným“ politickým stranám už působí komplikace blížící se komunální volby. Myslím si, že kdyby byly „kamenné“ politické strany tak politicky dobré, už jsme měli dávno vládu a ne stále ještě politické bezvětří. Přitom to z některých úhlů vypadá tak, že si některé z těchto stran osobují právo zanést tento zmatek i na komunální úroveň. Zdá se mi to 17 let po návratu svobody do Česka absurdní.
Ing. František Nerad – místopředseda Strany pro otevřenou společnost
Poprvé zveřejněno na www.stranaos.cz, do údaje "počet přečtení" vložen údaj k 1. 5. 2010.

[Akt. známka: 5,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
| Autor: Ing. František Nerad | Vydáno dne 07. 08. 2006 | 2951 přečtení | Počet komentářů: 15 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Novinky / pozvánky
22.10.2013: Mimořádné volby do PS PČR
25.-26. října 2013 se uskuteční předčasné volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Volte Zelené, KDU-ČSL, Starosty či Změnu, ale hlavně jděte k volbám a někomu svůj hlas darujte (pokud se obdarovaný špatně zachová k dárci, lze dar vymáhat zpět).
Vlajka pro Tibet 10. 3.
Krajské volby 2012
Čtení odjinud

Nejčtenější články za poslední rok

Neexistuji vhodna data!


Nejkomentovanější články za 9 měsíců

Databáze je prázdná!