Proč je potřeba změnit Jednací řád ZM Olomouc?
Autor: Miloš Navrátil <navratil(at)stranaos.cz>,
Téma: Miloš Navrátil napsal,
Vydáno dne: 15. 05. 2007
Na jednání Zastupitelstva města Olomouce, konaném 14.5.2007, bylo zařazeno projednání změny Jednacího řádu ZMO. Zastupitelé odsouhlasili změny, které ještě více zhorší možnost účasti a vystoupení občanů na jednání.
20.08.2007 byl článek doplněn o tiskovou zprávu k návrhu změny Jednacího řádu!
23.08.2007 doplněn na konec článku odkaz na návrh změny Jednacího řádu pro Olomoucké zastupitelstvo a na důvodovou zprávu.
Spoluautorka výzvy D.Kovaříková
TISKOVÁ ZPRÁVA
15. května 2007
_______________________________________
Proč je potřeba změnit Jednací řád ZMO?
Na jednání Zastupiitelstva města Olomouce, konaném 14.5.2007, bylo zařazeno projednání změny Jednacího řádu ZMO. Zastupitelé odsouhlasili změny, které ještě více zhorší možnost účasti a vystoupení občanů na jednání.
Zastupitelé budou pravidelně jednat v pondělky, kdy jsou stanoveny úřední dny s provozem do 17:00 hodin. Pokud tedy primátor města, dle svých kompetencí, stanoví začátek jednání zastupitelstva opět na 9:00 dopoledne, pak bude stanovena vážná překážka k účasti občanů. Ti jsou totiž v tuto dobu většinou v zaměstnání.
Přihlašování občanů do diskuse tak, jak je tomu nyní (* viz. níže), výrazně omezuje jejich zapojení do diskuse. Občané si musí předem rozmyslet, k jakému bodu chtějí vystoupit, zároveň už nemohou svůj názor projevit v případě, že by chtěli zareagovat na konkrétní situaci vzniklou během zasedání ZMO. Pokud občan není tři dny před jednáním ZMO rozhodnut, že v diskusi vystoupí, tj. nejpozději v pátek dopoledne, musí se dostavit ráno nejpozději v 9:00 hodin a přihlásit se. A pak už mu nezbývá než čekat, až přijde bod na pořad jednání, např. v 15:00 hodin.
Zaměstnanec si musí brát dovolenou, podnikatel jinak uzpůsobit práci. Tyto povinnosti jsou natolik ztěžující, že občany od účasti na zasedání ZMO odradí. Na vlastní kůži si takovou „diskusi“ prožila Dominika Kovaříková a Miloš Navrátil.
Neměla by být oddělená diskuse občanů a diskuse zastupitelů. Občané by měli mít právo vystupovat až po představení bodu programu. Pokud je vystoupení občanů předřazeno i uvedení bodu programu, působí to, že vystoupení občanů k bodu vůbec nepatří a zastupitelé se jím vůbec nemusí zabývat. Po představení bodu totiž řada z připomínek občanů zapadne a zastupitelé se věnují hlavně tomu, co slyšeli později. Navíc může nastat situace, kdy se občan mylně domnívá, že podle názvu bodu bude projednáváno něco jiného, než co se projednává ve skutečnosti – pokud by byl bod představen ještě před vystoupením občanů, mohli by si ujasnit, zda se skutečně projednává to, k čemu chtějí vystoupit. Tato změna pořadí je důležitá i pro další zúčastněné, kteří nejsou seznámeni s obsahem jednotlivých bodů. Budou vědět, k čemu se občané vyjadřují. Jinak mohou být jejich vyjádření vytržena z kontextu...
„Stanovené pořadí, kdy nejprve vystoupí občané a teprve následně je členem zastupitelstva představen bod, k němuž občané vystupovali, zcela postrádá smysl“, říká Dominika Kovaříková. „Je přece naprosto logické, že nejprve budou zastupitelé a ostatní přítomní informováni o tom, co bude projednáváno, a teprve pak začne k tomuto tématu diskuse.“
Dominika Kovaříková dále navrhuje. „Občan by měl mít možnost vystoupit v diskusi k jednomu bodu dvakrát, a to například proto, aby mohl uvést na pravou míru stav, kdy jeho první příspěvek bude v diskusi dále špatně interpretován. Občan musí mít možnost obrany v případě, že je jeho vystoupení nesprávně pochopeno.“
„Jednací řád je směrem k občanům nepřátelský. Zákon o obcích označuje jednání zastupitelstva za veřejné. Je ale naplněn smysl zákona poté, co byla přijata pravidla, která fakticky zhoršují možnost občanů se jednání aktivně zúčastnit? Domnívám se, že ne,“ doplňuje Miloš Navrátil.
Dominika Kovaříková i Miloš Navrátil se shodují, že se Jednací řád musí změnit.
„Zpracujeme a navrhneme nový „přátelský“ Jednací řád,“ slibuje Miloš Navrátil a Dominika Kovaříková doplňuje: „Návrh pak předložíme nejen primátorovi města, ale oslovíme všechny kluby a zastupitele s výzvou k jednání nad návrhem. Věříme, že zastupitelé debatu neodmítnou.“
Mgr. Dominika Kovaříková, v.r.
Miloš Navrátil, v.r.
_______________________________________
*) § 8 odst. 2 JŘ ZMO
Veřejnost uplatňuje právo dle odst.1 tohoto paragrafu písemným přihlášením buď po zveřejnění návrhu programu zasláním poštou, elektronickou cestou (e-mail) nebo osobním doručením na Magistrát města Olomouce – organizační oddělení nejpozději do 12.00 hod. v pracovní den předcházející zasedání zastupitelstva nebo v den zasedání zastupitelstva u přítomného pracovníka magistrátu města (označené pracoviště v objektu zasedání) nejdříve 15 minut před zahájením zasedání zastupitelstva a nejpozději do 15 minut po schválení programu zasedání, popř. nejpozději do 15 minut po dodatečném schválení nového bodu zasedání, nejpozději však do ukončení projednávání tohoto nově zařazeného bodu programu zasedání zastupitelstva.
Mgr. Dominika Kovaříková, Miloš Navrátil
TISKOVÁ ZPRÁVA
19. srpna 2007
________________________________________
Předkládáme novelu Jednacího řádu Zastupitelstva města Olomouce
a zveme zastupitele k jednání
Na květnovém (14.5.2007) zasedání Zastupitelstva města Olomouce, jsme před zastupiteli vystoupili s kritikou současného JŘ ZMO. Vyslovili jsme svůj nesouhlas se zhoršením možnosti účasti veřejnosti na jednání, ztížením zapojení do diskuse a vůbec možnostmi vystoupení občanů k projednávaným bodům.
Dominika Kovaříková například navrhla, aby bylo občanům umožněno vystoupit v diskusi k jednomu bodu dvakrát, a nejen písemně předem, ale i přímo během jednání zastupitelstva přihlášením zvednutím ruky. Miloš Navrátil zase upozornil na úřední dny a dopolední časy, kdy se jednání konají a navrhl tuto praxi změnit.
(více viz. výše: TZ, 15.5.2007)
Zastupitelé sice vyslechli oba naše příspěvky s výzvou k nápravě a změnám jednacího řádu, odmítli se jimi ale zabývat a hlasováním odmítli i zřízení pracovní skupiny pro přípravu nového znění JŘ ZMO. Primátor města také následně poznamenal, že se obává technických potíží, které by mohly námi navrhované změny přinést a jmenoval konkrétně ověřování totožnosti a příslušnosti občana k obci před jeho vystoupením.
(více viz. níže: Zápis z jednání ZMO, 14.5.2007)
Z některých dalších příspěvků zastupitelů vyplynulo, že když není žádný jiný návrh jednacího řádu připraven, tak také není o čem jednat. To nás přimělo vyslovit slib, že sami zpracujeme a navrhneme novelu k občanům přátelského JŘ ZMO.
Slib jsme splnili a novelu JŘ ZMO jsme vypracovali, a to vč. důvodové zprávy. Nyní však nastává prostor také pro všechny zastupitelské kluby i jednotlivé zastupitele, které v těchto dnech oslovujeme s žádostí o setkání a zveme k debatě nad novelou. Věříme, že nebudeme odmítnuti primátorem ani žádným ze zastupitelů.
O průběhu jednání a ochotě zastupitelů jednat si Vás dovolíme dále informovat.
Mgr. Dominika Kovaříková, v.r.
Miloš Navrátil, v.r.
________________________________________
http://www.olomouc.eu/samosprava/zastupitelstvo/zapisy_zmo/2007/04zmo_140507_zap.pdf
4. ZASEDÁNÍ ZASTUPITELSTVA MĚSTA OLOMOUCE
KONANÉ DNE 14. května 2007
V BUDOVĚ MAGISTRÁTU MĚSTA OLOMOUCE, VELKÉM ZASEDACÍM SÁLE,
HYNAISOVA 10 V OLOMOUCI
------------------------------------------
Bod 21 programu: Jednací řád Zastupitelstva města Olomouce
K tomuto bodu programu se do diskuse přihlásili dva občané:
1. paní Kovaříková Dominika – vyjádřila se ke změně termínu při přihlašování se občanů do
diskuse k jednotlivým bodům programu zastupitelstva, který byl posunut z 16.00 hodin na
12.00 hodin. Uvedla, že se dle jejího názoru týká o ztížení přístupu občanů k diskusi na
zastupitelstvu a kritizovala celkový princip, který je uplatňován při jednání zastupitelstva
v Olomouci, konkrétně povinnost občanů hlásit se před jednáním zastupitelstva do diskuse.
Uvedla, že dle jejích informací podobné omezení ve statutárních městech podobné velikosti
jako Olomouc při jednáních zastupitelstva neexistují. Uvedla, že ve většina měst se do
diskuse občané přihlašují zvednutím ruky, což doporučila i pro jednání zastupitelstva města
Olomouce. Navrhla postupovat při projednávání jednotlivých bodů takto: úvodem vystoupení
předkladatele materiálu, aby následná diskuse se týkala opravdu té věci, ke které se chce
občan vyjádřit, poté by následovala zmíněná diskuse, při které by diskutující i z řad občanů
mohli dále reagovat na odpovědi. Apelovala na zastupitele, aby více otevřeli jednání
zastupitelstva občanům a umožnili jim se více zapojit do diskuse a vyjádřit své názory.
2. pan Miloš Navrátil – uvedl, že dle jeho názoru je jednací řád zastupitelstva města
Olomouce z pohledu občana nepřátelský, a to zejména z důvodu zahájení jednání ZMO v
9 hod ráno v úřední den, kdy se dle jeho názoru zaměstnaný občan nemá možnost tohoto
jednání zúčastnit. Požádal o úpravy jednacího řádu ve smyslu, aby zasedání začalo např. ve
14.00 hodin, a aby jednacím dnem nebyl úřední den, což umožní občanům přijít a vyjádřit
svůj názor. Požádal o otevřenost zastupitelů k občanům tak, jak to zastupitelé deklarovali ve
svých volebních programech.
Primátor konstatoval, že (městem) navržené úpravy reflektují na zkušenosti organizačního oddělení s novými aspekty jednání zastupitelstva a odráží realitu přesunutí jednání zastupitelstva z úterních termínů na pondělí.
Konstatoval, že obdržel mail paní Kovaříkové, součástí kterého byly návrhy na úpravy
termínů přihlašování občanů do diskuse a uvedl, že by po zavedení těchto úprav dle jeho
názoru nastaly komplikace s technickou stránkou věci. Vyjádřil názor, že schválením
předložených změn nedojde k výrazným komplikacím pro občany, a proto není nutné
předložený návrh měnit.
K poznámce, týkající se doby zahájení jednání uvedl, že v minulosti se zastupitelstva konaly
jak v dopoledních, tak i odpoledních hodinách a na počet přítomných občanů to nemělo vliv.
Upozornil, že hodinu zahájení zastupitelstva nestanovuje jednací řád, ale osoba primátora,
proto vyzval, aby případné připomínky byly adresovány přímo jemu.
JUDr. Major – poznamenal, že mimo ústního přihlášení se do diskuse jednací řád umožňuje také písemné přihlášení do diskuse, a to jak dopisem, mailem nebo faxem.
PaedDr. Kania – vyjádřil podporu myšlenek paní Kovaříkové, ale konstatoval, že nemá
k dispozici materiál, se kterým by se dalo dále pracovat a v případě zájmu požádal o jeho
doručení. Dále se vyjádřil ke zkrácení termínu odesílání podkladových materiálů
zastupitelům ve smyslu, že s tímto zkrácením nesouhlasí, jelikož zužuje prostor pro jeho
práci ze 14 na 11 dní. Z tohoto důvodu předeslal, že změnu jednacího řádu nepodpoří.
Odkazy:
Návrh D.Kovaříkové a M.Navrátila na změnu Jednacího řádu najdete zde.
Zde najdete důvodovou zprávu. Poprvé zveřejněno na www.stranaos.cz, do údaje "počet přečtení" vložen údaj k 1. 5. 2010.