Nechtěné segmenty trhu s byty

Autor: Ing. František Nerad <frantisek.nerad(at)worldonline.cz>, Téma: František Nerad napsal, Vydáno dne: 12. 06. 2006

My v Česku jsme si pojem „trh s byty“ smrskli na obchod s panelovými byty, žádání obcí o státní dotace na jiné panelové byty a jejich výstavbu, když už není co prodávat, rozkulačování majetku soukromých právnických osob - bytových družstev, nekontrolovatelné pronajímání bytů a hádání o výši nájemného. Zbytek věcí nutných na trhu s byty asi neznáme a asi ani nechceme znát.
7.8.2006 doplněno kapitolou o bydleni pro bezdomovce.

     „Trh s byty je komplexní a funkční systém, zajišťující bydlení všech obyvatel státu.“ Alespoň tak jsem to pochopil z desítek různých seminářů a akcí, kterých jsem se zúčastnil a na kterých mluvili lidé z Norska, Rakouska, Německa, Holandska, Francie, Velké Británie a dalších zemí, o kterých tvrdíme, že mají tržní ekonomiku. My v Česku jsme si pojem „trh s byty“ smrskli na obchod s panelovými byty, žádání obcí o státní dotace na jiné panelové byty a jejich výstavbu, když už není co prodávat, rozkulačování majetku soukromých právnických osob - bytových družstev, nekontrolovatelné pronajímání bytů a hádání o výši nájemného. Zbytek věcí nutných na trhu s byty asi neznáme a asi ani nechceme znát.
    Česká společnost pro rozvoj bydlení v předcházejících létech, uspořádala mnoho seminářů za účasti rakouských, německých a slovenských hostů, ale i diskusních odpolední na různá témata, kde jsme slyšeli, co všechno je součástí „trhu s byty“. Je toho mnoho, co nám zde chybí. V Rakousku například je nedílnou součástí „trhu s byty“ tzv. terciální sféra, která se významnou částí podílí na jeho správných funkcích. Součástí terciální sféry jsou například různé výzkumné organizace, které radí vládě, ale i dalším účastníkům trhu s byty, co a jak se dělá jinde, jaké jsou trendy a vymýšlí různé modely pro budoucnost. Kupodivu je vlády v těchto zemích berou vážně a využívají jejich výsledků. U nás? Škoda mluvit!
     Výzkumný ústav výstavby a architektury zrušil pan ministr Dyba někdy v roce 1993 a od té doby se koncepce bytové politiky rodí(?) na sekretariátech politických stran a na ministerstvu, jako za komunismu. Samozřejmě, že výsledky jsou poplatné kvalitě i vůli velice úzké skupiny lidí, z nichž mnozí ani neví o co běží, nebo prosazují jen úzké zájmy některé ze skupin lidí. Jako příklad lze uvést zákon 72/1994 Sb. o vlastnictví bytů, hádání o zákonu o nájmu, který nakonec není zákonem o nájmu, ale zákonem o ceně nájmu, nesmyslné nulování účtů pro účely státního rozpočtu na konci každého roku u výstavby některých bytů. Vznik zákona o Fondu pro bydlení, který se pokouší tento nesmysl odstranit, polovina politické reprezentace chce zrušit. Další opatření, jako nesmyslnou regulaci (snížení) podpory stavebního spoření uprostřed racionálního spořícího cyklu proto, aby vyšel státní rozpočet, až po zbytečné zdržování novely Občanského zákoníku a zdržování aktualizace Obchodního zákoníku až po světové unikáty na trhu s byty. Například vznik Sdružení vlastníků jednotek bez právní subjektivity, „privatizace“ bytů uvnitř privátní soukromé právnické osoby – družstva až po vznik nové kategorie bytů – tzv. holobyt(!?). Když už v některé zemi vzniknou slumy, tak to vláda sice přizná, ale nelegalizuje nebo před jeho legalizací nezavírá oči. Nový stavební zákon, kterého jsme se po dlouhé době dočkali není k bytové výstavbě a tím také k budoucnosti trhu s byty vůbec, ale vůbec přívětivý. Zřejmě to je pro Česko nechtěný segment trhu s byty.
     Koncepce bydlení, vycházející z dílny politických stran mají horizont trvání 4 roky, ty odvážnější 6 let. Při té příležitosti nelze nevzpomenout 10-tiletého konceptu vlády SRN pro přechod na trh s byty ve východních zemích Německa, který se podařilo naplnit za 8 let. Protože to byl koncept založený na zákonech státu, který po celou dobu Parlament a ostatní ctili. Výsledkem jsou tisíce opravených bytů pro fungování ve třetím tisíciletí, tisíce bytů připravených pro nové obyvatele, tisíce bytů, které se objevily jako nepotřebné, protože je socialistické centrální plánování „naplánovalo“ prostě blbě. Samozřejmě, že lidé v bývalé NDR brblali proti zvyšování nájemného. Jenže to brblání bylo poněkud utlumeno tím, že ihned na vlastní oči viděli, kam ty jejich peníze tečou a v té koncepci změny to bylo také jasně napsáno. Němečtí politici je na budoucnost připravili svojí koncepcí, na které se podíleli lidé z terciální sféry, kterou jsme my tady v Česku hned na začátku zničili a nechceme ji mít. Kazila by plány politických stran a jejich záměry s bydlením.
     Součástí trhu s byty je i koncepce bydlení pro takové skupiny lidí, které jsou nějakým způsobem znevýhodněny, nebo které dokonce ostatní nechtějí, které jsou ze společnosti vylučovány. Matiční ulice v Ústí nad Labem, Chánov u Mostu a jiné kauzy není nutné vyjmenovávat. I toto musí být součástí trhu s byty a zejména tyto excesy musí být řešeny státní bytovou koncepcí a to velmi detailně a velmi podrobně, protože řešení není nikdy jednoduché. Řešením nejsou státní programy pro obce, ale pro skupiny lidí, případně subjekty, které s těmito lidmi pracují. Je jasné, že politické strany budou dělat, že tyto věci nevidí. Je jasné, že tyto věci nemůže řešit obec nebo město na své náklady. Nemůže to vyřešit ani žádné občanské sdružení. Prostě je to problém státu, musí být v jeho koncepci bytové politiky. Od toho tady stát je a má na to státní rozpočet. Není problém se chlubit s tím, kolik bytů bylo postaveno se stání pomocí pro lidi, kteří to zaplatí. Je problém se chlubit tím, kolik bylo ubytováno bezdomovců kdekoli. Je problém se chlubit tím, kolika romským lidem bylo vysvětleno, že není možné se chovat tak, jak se mnozí chovají aby změnili způsob života a užívání bytů. I společenství typu Naděje a Diecézní charita jsou v Rakousku součástí terciální sféry a zapadají do státních koncepcí trhu s byty a zejména ty mají v koncepci dlouhodobé horizonty plnění a sledování. Zatím žádná z vládních bytových koncepcí se o těchto věcech nezmiňuje. Pouze se připravují cesty pro dotace, které jsou řízeny nařízením vlády a ne zákony státu, jako tomu bylo v bývalé NDR. Například některé zákony tam platily třeba jen dva roky a vědělo se, že musí být nahrazeny po těch dvou létech novými a v legislativních plánech vlády se s tím počítalo. Jiné měly platnost po celou dobu koncepce transformace a politiky vůbec nezajímalo, jestli ještě bude jejich strana u moci, když koncepce skončí. Koncepce měla cíl, který ctily všechny politické strany. U nás platí nařízení vlády čtyři roky, pokud je jiná příští vláda nezruší a nevymyslí jinou formulaci vládního nařízení o tomtéž a nezačne se jím chlubit jako svým nápadem. Tato vládní nařízení jsou zejména o rozdělování peněz těm, kteří pomoc nepotřebují. K těm, kteří by ji potřebovali se zpravidla nedostane. Zřejmě to je pro Česko nechtěný segment trhu s byty.
     Český případ sporů a hádanic při schvalování změny legislativních podkladů pro nájem bytů je přesným opakem konstruktivního přístupu legislativy k trhu s byty a dokladuje krátkozraké a nesystémové řešení. Do omrzení může každý, kdo tomu trochu rozumí, opakovat, že nájem a nájemné v kapitalismu nelze vyřešit podle Občanského zákoníku, založeného na komunistických principech. Do omrzení opakují odpovědní lidé již 16 let, že se na něm pracuje. Takže souběžně probíhají dva na sobě přímo závislé děje: - spory o nájemné a spory o nový občanský kodex. Řešení je zatím v nedohlednu. Nový Občanský zákoník za tu dobu mohly kdykoli předložit největší a nejchytřejší politické strany (ODS a ČSSD), ale dosud to neudělaly. Na novém Občanském zákoníku zatím pracují odborníci a ne politické strany. Obávám se, že poslanecká tvořivost z něj opět udělá v Parlamentě nesystémovou pitomost a spory o nájemné budou pokračovat dalších 15 let. Je pravda, že v bývalé NDR převzali principy legislativy z funkční SRN. Vzhledem k tomu, že komunistický princip fungování NDR se od našeho režimu příliš nelišil, není možné pochopit, že jsme podobné principy nepřijali už dávno podle vzoru Německa. Zřejmě to je pro Česko nechtěný segment trhu s byty.
     V norském či rakouském parlamentu nám vysvětlovali, že základem dobré státní bytové politiky je politický konsenzus co největšího počtu politických stran nad touto koncepcí. Jenže v Česku začala sociální demokracie podporovat jednu ze zájmových skupin na trhu s byty, ODS druhou a některé strany jsou proti všemu, co by na funkčním trhu s byty mělo být. Neumím pochopit politickou myšlenku, že bytové družstvo je subjekt, který je třeba reformovat (nebo spíše deformovat), ale neřekne se jak by mělo vypadat. Logické potom je, že bytová družstva na trhu s byty jsou i nejsou, ale nelze vůbec odhadnout, zda tady budou ještě za 10 let. Stát v Obchodním zákoníku ignoruje doporučení celosvětově působícího Mezinárodního družstevního svazu, zaštítěného OSN a vymýšlí neskutečné věci v oblasti bytového družstevnictví. Privatizací družstevních bytů počínaje a finanční podporou neexistujících družstev nebydlících konče. Je nutné přiznat, že Obchodní zákoník, podle kterého družstva existují vznikl rychle v roce 1991, protože bytová družstva založená na socialistických principech nebylo do tržního systému možné převést bez zákona. Již při schvalování tohoto Obchodního zákoníku však bylo řečeno, že to je zákon provizorní a bude upraven. Nestalo se, naopak zákon 72/1994 Sb. jejich pozici zhoršil. To, že mezinárodně uznávaná celosvětová organizace družstev schválila v roce 1995 a doporučila vládám a politikům nějaké družstevní principy většina politiků v Česku ani nezaregistrovala. Zřejmě to je pro Česko nechtěný segment trhu s byty.
     Těch problémů, bez kterých se trh s byty neobejde je samozřejmě mnohem víc. Definicí bytu počínaje, přes panelové domy a jejich stav, ceny bytů, černý trh s byty, evidenci bytů jako nemovitostí, po dopravu v klidu v sídlištích a centrech měst. Nikdo na světě nevymyslí bytovou koncepci, pokud bude dělat, že některé věci neexistují!
11.6.2006
Ing. František Nerad – místopředseda české společnosti pro rozvoj bydlení, místopředseda Strany pro otevřenou společnost

Doplněno 7.8.2006

Je na českém trhu s bydlením místo pro všechny?
      Mnoho politiků, ale i lidí mimo politiku se ohání slovy o „trhu s byty“, ale myslí přitom na některý jeho omezený segment, hlavně ten, jehož jsou osobními účastníky. Většinou hájí velmi vehementně své zájmy a zejména výhody. Ty ostatní segmenty je většinou nezajímají. Nelze ale kvalitně vyvážit všechna pravidla na trhu s byty, když se diskuse o nich neúčastní všichni. Pojem „trh s byty“ totiž, dle mých zahraničních zkušeností, zahrnuje celý komplex pravidel, pro všechny jeho účastníky. Obchod s panelovými nájemními byty, ať už jsou kdekoli a kohokoli, není trh s byty.
     Účastníky opravdového a funkčního trhu s byty jsou stát, firmy, družstva, výzkumné ústavy, obce, spolky a sdružení, ale například i bezdomovci, na které se zaměřuje tento příspěvek. Ti se většinou neúčastní odborných debat, v televizi jsou vidět pouze jako rarita, ale jako účastníci trhu s byty nejsou připomínkovým místem pro případné korekce zákonů, které se jich dotýkají, nebo dotkly v minulosti, takže skončili pod mostem. Diskuse za ně se buď nevedou, nebo vedou tak, aby na ten problém nebylo příliš vidět. Bezdomovci ale reálně existují a opravdu dobrý stát jejich existenci nějakým způsobem řeší. Je tedy na místě otázka, jak tento problém řeší Česká republika, tedy stát v srdci Evropy. Prochází-li člověk některými (většinou obecně známými) místy některých českých měst, jejichž počet se stále zvyšuje, zjišťuje, že problém bezdomovství již dnes je aktuální. Když alespoň trochu znáte předpokládané budoucí kroky politiků v bytové politice, logicky z toho vychází, že se tento problém bude rozšiřovat.
     Na byty pro velmi slabé sociální případy u nás neexistují technické normy, předpisy a ani zákony. Na známou scénu v ubytovně z předválečného filmu Hej rup! Voskovce a Wericha se je možné dívat v kině, ale nelze ji dnes realizovat ve skutečnosti. Stát se po našem vstupu do Eurozóny sice pokouší definovat tzv. „sociální“ bydlení, ale zcela určitě to nejsou byty pro bezdomovce. Vzhledem k tomu, že Česká republika celkem bez problémů a bez přípravy v bydlení přešla z beztřídní společnosti do společenského systému, který občany pravdivě dělí na chudé a bohaté, nebyli jsme na tzv. „sociální“ bydlení připraveni a nemáme definovánu skupinu obyvatel, kteří si sociální bydlení podporované státem prostě zasluhují. Ve všech zemích bývalé Západní Evropy tomu tak bylo a je, pouze u nás jsme byli donuceni tento segment trhu definovat až v poslední době a jsou s tím problémy.
   &nsbp; Některá města vymyslela tzv.“holobyty“, před kterými naopak stát zavírá oči, ale to také není bydlení pro bezdomovce. To je přípravné tréninkové zařízení pro bezdomovce. V letošní zimě vymyslelo město Praha stany pro bezdomovce a lze konstatovat, že mnohým z nich to zachránilo život. Nebylo to však bydlení pro bezdomovce, ale provizorium vynucené přírodními podmínkami. Navíc na jaře po této kruté zimě bylo v téže Praze konstatováno, že zmizí z centra města ubytování pro bezdomovce ve stanici Naděje. Je to sice pochopitelné, ale nekoncepční.
     Přitom v zákonech již v době Rakouska-Uherska na území našeho státu již sociální byty definovány byly (např. v zákoně 242 ř.z. z 22.12.1910 o zřízení fondu pro péči bytovou atd.) a nebyl až tak velký problém implantovat některé principy do zákonů hned po odstranění „beztřídní“ společnosti po roce 1989. Bohužel nestalo se tak. Naopak se začala zákonem 72/1994 Sb., zákonem o vlastnictví bytů, budovat jakási beztřídní společnost naruby, jejíž snahou bylo pokud možno ze všech nájemců a družstevníků nasekat vlastníky. Výsledkem pochopitelně je rozšíření černého trhu s byty a strach určité části účastníků trhu s byty a jejich budoucnost a velmi solidní podhoubí pro bezdomovství, jako sociální kategorii. Bylo by nespravedlivé neříci, že v některých případech došlo ke zlepšení kvality bydlení určitých skupin obyvatelstva. Na druhou stranu je ale také nutné říci, že výstavba nájemních bytů funguje pouze tehdy, když stát poskytne investorům, především obcím, státní dotace. Bohužel na byty z těchto dodací však bezdomovci nikdy nedosáhnou. Čeští pravicoví „Pragmatici“ jistě namítnou, že ve velkých městských aglomeracích západní společnosti existují slumy a gheta bezdomovců, takže není důvod, aby nebyly u nás také. Moje námitka proti tomu je, že to je pravda, ale současně s jejich existencí se vyskytují příslušné pasáže státních bytových koncepcí, které se touto problematikou zabývají a nějak ji řeší. V několika českých bytových koncepcích, které jsem četl však tyto pasáže chybí. Kdyby si pragmatici a obdivovatelé například britských bytových postupů přečetli zákon „Housing Act.“ z roku 1977, či jeho novelu z roku 1996 zjistili by, že i velmi pragmatičtí politici musejí ve svých koncepcích počítat s nepopulárními kroky, protože to je v této společnosti běžné. Zcela logicky to vychází i ze vzrůstající míry nezaměstnanosti ve státě, o které musí vědět každý politik. V ČR vzrostla podle statistických údajů nezaměstnanost od roku 1995 téměř o 100% (4,1% v roce 1995 –7,8% v roce 2003), takže lze pouhým selským rozumem předpokládat, že vzroste i počet lidí, kteří budou mít potíže se zajištěním financí na svoji existenci a bydlení zvláště. V poslední koncepci bytové politiky není zmínka o koncepci bydlení pro bezdomovce, přestože se v této koncepci se objevil zákon o zvyšování nájemného, který zcela logicky povede k problémům v určité skupině lidí. To, že někteří majitelé bytů nechají nějakou dobu ještě bydlet lidi, kteří jim neplatí nájem není řešení. Řešením je nějaký legislativní předpis co s tímto stavem lze udělat (jako např. ve Velké Británii – Homelessness Act 2002).
     Všichni vnímaví občané tohoto státu jistě sledovali s úžasem volební kampaň při letošních parlamentních volbách a zajisté si všimli, že problematika bydlení bezdomovců se v nich příliš nezvýrazňovala. Některé politické strany však v nich velmi razantně prosazovaly nástroje, které jsou předpokladem vzniku bezdomovství. Lze říci, že to je velmi neprozíravé. Mnoho příjemců státních dotací na byty nebude určitě příliš nadšených, když bude na prahu svého nového bytu překračovat ležící postavy, na které prostě státní dotace bydlení nezbyly, nebo kteří vlivem nekoncepčního hádání o výši nájmů prostě museli své byty opustit. Je fakt, že ne všichni lidé se na ulici ocitají z důvodů výše nájemného nebo jiných problémů spojených s bydlením. Zahraniční prameny však uvádějí, že je těchto lidí dost podstatná část. Kdyby v Praze na hlavním nádraží ubyla, nebo spíše nedorazila třetina lidí pobývajících zde každý den, bylo by to velmi poznat. Vlivem dosud zpracovaných a realizovaných koncepcí státní bytové politiky a realizace českého trhu s byty tomu však není a je nutné se nad tím zamyslet. Zvláště před příštími volbami a zvláště s ohledem na průběh současného povolebního vyjednávání.
     A domnívám se, že nejde jen o problém bydlení, ale že další stránky, jako je zdravotní, estetická, kriminální a humanitární jsou rovnocenné, možná že ještě trochu významnější.
František Nerad
Poprvé zveřejněno na www.stranaos.cz, do údaje "počet přečtení" vložen údaj k 1. 5. 2010.